Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

3 tips om je workshop te vullen

Veel zelfstandige dienstverleners zouden graag een workshop of training organiseren maar durven dat niet. Er kan immers van alles mis gaan. De deelnemers vinden het programma niks. Je hebt niet genoeg materiaal om een dag te vullen of je kunt juist niet kiezen uit alle informatie die je zou willen delen.

Het allergrootste ‘ding’ is voor de meeste mensen: schrijft je doelgroep zich wel in voor je workshop? Het idee alleen al dat er niemand – of misschien wel erger, slechts één deelnemer – zich inschrijft, is voor veel ondernemers reden genoeg om het organiseren van een workshop uit te stellen.

Ontzettend zonde als die angst je weerhoudt van het organiseren van een lucratieve workshop. Want het niet doen kost je niet alleen veel omzet, maar ook de kans om je expertstatus te verstevigen. Een workshop is een geweldige manier om meer mensen tegelijk te helpen met je expertise. Doordat jij voor de groep staat, ben je automatisch de autoriteit –en dus de expert. En omdat je meer mensen tegelijk helpt, verdien jij op uurbasis aanzienlijk meer dan zonder workshop.

Als je zeker zou weten dat je workshop vol kwam, zou je waarschijnlijk zondermeer een workshop organiseren. Daarom in dit artikel een aantal tips waarmee het vullen van je workshop vrijwel niet kan mislukken! Voordat we daar naar gaan kijken, eerst even een aantal algemene aandachtspunten die van belang zijn als je overweegt een workshop te organiseren.

Het heeft alleen zin om een workshop of training te organiseren als je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat je doelgroep zit te wachten op deze specifieke informatie. Zorg dus dat je goed navraagt bij potentiële klanten of zij willen betalen voor wat jij hen in een workshop kunt bieden. ‘Gokken’ of op je gevoel afgaan, is geen goede raadgever. Voor je het weet zit je met een afgehuurde zaal zonder deelnemers.

Hou er rekening mee dat een groter deel van je succes afhangt van de mate waarin je ruim voor de workshop je marketing goed op orde hebt.

Deze drie tips helpen je om je workshop te vullen:

1. Geef een aantrekkelijke omschrijving van je workshop. Benoem duidelijk de problemen waarvoor deze workshop een oplossing biedt. Benoem bovendien heel duidelijk het resultaat. Dit helpt om je potentiële klanten een goed beeld te geven van de waarde van je workshop.

2. Zorg voor een mailinglijst van potentiële klanten waarvan je weet dat ze belangstelling hebben voor jouw onderwerp. Als je deze abonnees op regelmatige basis waardevolle informatie geeft via je eZine, weet je vrijwel zeker dat een deel van hen zich zal inschrijven voor je workshop.

3. Geeft een gratis Webinar ter introductie op je workshop. Hierdoor leren mensen je alvast kennen, krijgen ze een goed beeld van wat jij te bieden hebt en heb jij de gelegenheid hen van de waarde van je workshop op de hoogte te stellen.

In dit artikel lees je nog een belangrijke aanvulling op deze drie tips.

Kortom: laat je niet weerhouden om een workshop te organiseren uit angst dat je geen deelnemers krijgt. Met de juiste marketingtechnieken en een goede voorbereiding, heb je zeker een goede kans van slagen! Workshops zijn een goede manier om meer omzet te draaien in minder tijd. Bovendien onderstrepen zij hier expertise. Het kan een Boost voor je bedrijf zijn!

 

PS: Achter de simpelheid van een Webinar zit een systeem dat zorgt voor het succes. En zonder dat systeem zijn er talloze zaken die je onbewust fout doet waardoor jouw Webinar je weinig of niets oplevert (zoals je misschien al hebt ervaren). In de MasterClass “Teleseminars en webinars die voor je verkopen” doe ik je exact uit de doeken hoe ik met het geven van gratis Webinars moeiteloos mijn workshops en groepsprogramma’s vul. Ik deel alle stappen met je die ik zet om te zorgen voor tienduizenden euro’s omzet per Webinar. Klik hier om meer te lezen.

Linda Spaanbroek is internetmarketing-coach en bekroond onderneemster van het jaar. Zij deelt haar kennis over de gouden combinatie tussen marketing en mindset waarmee de weg naar succes voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass "Het grootste misverstand over ondernemen waardoor je veel te weinig geld verdient".

22 mei 2017

Manipulerende Marketing is onnodig om een goede omzet te draaien

Veel solo-ondernemers vinden marketing eigenlijk een onethisch gebeuren. In hun ogen heeft marketing te maken met het bedotten van klanten en het aansmeren van goederen en diensten aan mensen die het…

22 april 2017

Consumentengedrag: 10 motivatiefactoren die koopgedrag beïnvloeden

Heb jij ook het gevoel dat er veel meer in je bedrijf zit dan er uit komt? Je hebt een geweldige dienst waar mensen écht mee geholpen zouden zijn. Maar…


Er zijn nog geen reacties op “3 tips om je workshop te vullen”


Ontvang wekelijks Shift Magazine met inspirerende inzichten voor moeiteloos leven & ondernemen

Met Gratis eBoek als bonus!

x