Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

8 tips om succesvol te ondernemen

Alle begin is moeilijk, vooral omdat het kan voelen alsof het nieuwe meer moeite kost dan het oude en je jezelf daardoor voortdurend afvraagt of je wel goed bezig bent. Afgelopen weekend ben ik er achter gekomen dat ondernemen wat dat betreft erg lijkt op reizen met het openbaar vervoer in het buitenland. En dat je wijze lessen kunt trekken uit zo’n ervaring ;-).

Wat gebeurde er tijdens dit reisje en wat kun jij daarvan meepikken als marketing/ondernemersadvies? Ik zal het je vertellen.

Op vrijdagavond landde mijn vliegtuig op Gatwick Airport in London voor een weekendbezoekje aan een vriendin. Ik zou met het openbaar vervoer naar haar huis gaan. Ze had me precies verteld waar ik moest overstappen en waar zij me op zou staan wachten. Volgens haar was Gatwick slechts 25 minuten met de trein bij haar huis vandaan was.

Aangekomen op Gatwick bleek ik eerst een shuttle naar de South Terminal te moeten nemen omdat daar het treinstation was.
Geen probleem natuurlijk, alleen werden die 25 minuten reistijd daardoor al direct wat langer.

Marketingwijsheid 1: het duurt de eerste keer altijd langer dan ze zeggen.

Op het treinstation stond ik in dubio of ik in de lange, lange rij voor het ticketoffice zou gaan staan of dat ik een kaartje uit de automaat zou halen. Ik blaak altijd van zelfvertrouwen als het gaat om dat soort apparaten, dus ik sloot aan in de rij voor de kaartjesautomaat. 5 minuten later tikte ik mijn eindbestemming in en stond voor een raadsel: ik had keuze uit zo’n 32 verschillende kaartjes, uiteenlopend van 10 tot 37 pond per stuk. Nou leek het me het meest logisch dat je op vrijdagavond voor een enkeltje de laagste prijs betaalt, maar ging twijfelen. Want de gebruikte afkortingen gaven mij geen clue over wat een retourtje en wat een enkeltje zou kunnen zijn. Wat als het niet het goede kaartjes was en ik een boete zou krijgen? Maar ja, niet kiezen zou betekenen dat ik nooit zou vertrekken.

Marketingwijsheid 2: er zijn zoveel keuzemogelijkheden dat je nooit zeker weet of je het goede kiest. Toch moet je kiezen om verder te komen. Niet kiezen zorgt voor stagnatie.

Dus ik besloot in de rij te gaan staan bij het ticketoffice. Toen ik eindelijk aan de beurt was, bestelde ik een kaartje naar Earlsfield. Ik kreeg er eentje naar Whivelsfield en werd naar het perron gestuurd van de daarbij behorende trein. Toen ik daar stond ging ik twijfelen. Had ik de naam net verkeerd uitgesproken? Had de verkoper me niet goed verstaan? Of was Whivelsfield de eindbestemming die langs Earlsfield zou komen? Ik vroeg het aan iemand op het perron en die wist zeker dat het klopte. Voor de zekerheid toch maar even mijn vriendin gebeld: ik bleek een volkomen verkeerd kaartje te hebben en in een volkomen verkeerde richting te gaan.

Marketingwijsheid 3: een kleine afwijking van het ‘recept’, kan er voor zorgen dat je nooit bereikt wat je wilt. Als je echt effect wilt, volg dan een beproefd stappenplan en wijk daar niet van af.

Marketingwijsheid 4: vraag hulp aan een deskundige die weet hoe het echt zit. Niet aan iemand die heel graag wil helpen maar eigenlijk net zo in het duister tast wat deze nieuwe marketingtechnieken betreft, als jij.

Dus terug naar de ticket-office (tijdsverlies!), nieuw kaartje en een nieuw platform om te vertrekken. Net toen de trein zou komen, werd er omgeroepen dat hij vanaf een ander platform zou weggaan. Help! Onzekerheid… Red ik het wel om binnen 1 minuut op dat andere perron te zijn?

Marketingwijsheid 5: ondernemen gaat gepaard met onzekerheid. Je weet nooit zeker of het zal lukken. Wees flexibel als dingen anders lopen dan je verwacht.

Ik haalde het en zat vervolgens in het donker in een trein en had geen idee waar ik was of hoe lang het zou duren voor ik er zou zijn. Maar het kwam goed en ik stapte zelfs zonder problemen over op de juiste trein. Twee uur na mijn landing op Gatwick, anderhalf uur later dan verwacht, kwam ik aan op mijn bestemming.

Marketingwijsheid 6: vertrouw erop dat je op de goede weg bent, ook als je nu je eindbestemming nog niet kunt zien.

De volgende dag kreeg mijn openbaar vervoer avontuur nog een leerzaam vervolg toen ik een dagje naar een workshop ging.
Dit keer moest ik overstappen op Clapham Junction, wat het drukste station van Engeland schijnt te zijn. En zie dan maar eens het goede perron te vinden voor je tweede trein. Nergens van die vertrouwde gele NS borden die je precies vertellen waar je moet zijn. En de enige informatie die ik kon vinden vertelde me dat ik op perron 2, perron 16 of perron 17 moest zijn. Met 5 minuten overstaptijd nogal een gok… want ga je naar 2 en moet het 16 of 17 zijn, dan was de kans dat ik het niet zou halen, erg groot. Maar goed, er zat niets anders op dan te gokken, want iedereen die ik aansprak had geen idee wat het goede perron was. Uiteraard koos ik verkeerd ;-). Ik heb een flink sprintje getrokken en haalde hijgend en puffend de goede trein. Ik zal je verder besparen hoeveel moeite het me vervolgens nog kostte om de goede locatie te vinden… het was een leuk avontuur ;-).

Marketingwijsheid 7: in het begin, als je een nieuwe vaardigheid aanleert of met een nieuwe techniek gaat werken, kost alles meer tijd en energie dan je gewend bent. Dit zorgt voor een tijdelijke dip in je prestaties. Heb je de nieuwe techniek of vaardigheid eenmaal onder de knie, dan stijgen je prestaties en je resultaten tot boven het oude niveau doordat je meer ervaringen hebt dan voorheen.

Marketingwijsheid 8: ondernemen is een avontuur. Geniet er van!

Kortom: Zodra je start met het serieus werken aan de marketing van je bedrijf, kan het voelen alsof je van de regen in de drup bent belandt. Alles wat je doet kost meer tijd, je hebt soms geen idee of je activiteiten wel zin hebben en het lijkt alsof jij de enige bent die het niet snapt. Vertrouw erop dat dit erbij hoort, accepteer dat je fouten zult maken, vraag hulp aan deskundigen en geniet van het avontuur!

Linda Spaanbroek is internetmarketing-coach en bekroond onderneemster van het jaar. Zij deelt haar kennis over de gouden combinatie tussen marketing en mindset waarmee de weg naar succes voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass "Het grootste misverstand over ondernemen waardoor je veel te weinig geld verdient".

15 oktober 2015

5 Manieren om je online vindbaarheid te verhogen (of: hoe rank ik hoger in Google en krijg ik meer traffic?)

We weten het als dienstverlenende ondernemers allemaal: hoe meer traffic er naar je website komt, des te meer klanten je krijgt. Statistisch gezien wordt immers 1% van je websitebezoekers ook…

01 oktober 2015

Zo hoef je niet te zoeken naar klanten!

Het vinden van klanten lijkt soms op zoeken naar een speld in een hooiberg. Je weet dat ze er zijn, maar je krijgt ze niet te pakken. Of misschien heb…


6 reacties op “8 tips om succesvol te ondernemen”

Petra Muilenburg 08 oktober 2015 om 09:49:39 / Beantwoorden

Misschien extra tip:
Maak af en toe heel even pas op de plaats. Hopelijk vind je dit soort artikelen om te weten dat je niet alleen bent op die reis met de trein. Dat je niet de enige bent waar het wel eens stagneert of die bijna op de verkeerde trein springt. Geeft mij in elk geval vertrouwen om te weten dat hoewel de reis misschien niet zo snel gaat als ik zou willen het bereiken van je einddoel belangrijker is. Dank je wel Linda voor dit leuke artikel 😀

    Linda 13 oktober 2015 om 11:37:53 / Beantwoorden

    Leuke tip Petra, dank je wel 🙂

Francien 08 oktober 2015 om 11:18:18 / Beantwoorden

Wat een inspirerend voorbeeld Linda!Zo herkenbaar, al is het maar dat alles langer duurt dan je denkt, maar dat als je doorgaat je er (misschien met een omweg) wel komt. Leuk om vanaf de bank te lezen als je met je been omhoog zit omdat je van een trapje bent gevallen…het duurt wat langer…maar ik heb in ieder geval tijd om jouw blog te lezen!

    Linda 13 oktober 2015 om 11:38:10 / Beantwoorden

    Beterschap Francien, fijn dat het artikel op tijd kwam 😉

Marieke 08 oktober 2015 om 04:40:04 / Beantwoorden

Haha, wat een mooie vergelijking! In marketing is mijn geduld vrij snel op, met treinen lukt het al wat beter. Jouw verhaal relativeert de “missers” in marketing.

    Linda 13 oktober 2015 om 11:38:50 / Beantwoorden

    Leuk te horen Marieke 🙂


Ontvang wekelijks een MarketingTip van bekroond onderneemster Linda Spaanbroek

Met Gratis Masterclass op MP3 als bonus!

x