Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

De 6 onmisbare financiële business basics

Even een kleine waarschuwing. Bij dit artikel ga jij misschien denken: “hallo, ik ben ondernemer, geen middelbare scholier!”. Terechte opmerking.

Want wat ik hier aan je voor wil leggen, is inderdaad te simpel voor woorden. Zo simpel, dat ik al tientallen keren ondernemers ben tegengekomen die dit deel binnen hun bedrijf simpelweg niet op orde hebben. En daardoor een aantal cruciale zakelijke basis aspecten zijn vergeten waardoor ze vroeg of laat in de financiële puree terecht komen.

Financiële Business Basic 1: Zorg voor een zakelijke bankrekening.
Elke onderneming, klein of groot, heeft een eigen zakelijke bankrekening nodig. Al was het maar omdat het natuurlijk geen niveau heeft als je klanten hun facturen moeten betalen aan “De heer C.J.W. Klaassen en/of mevrouw A. van Vliet”. (De namen zijn verzonnen, de situatie niet. Eerlijk waar… hoe serieus kun je een bedrijf nemen dat jouw betalingen laat binnenkomen op de boodschappenrekening?). Daarnaast geeft een zakelijke bankrekening veel meer overzicht en raakt je omzet niet verloren tussen de afschrijvingen van de Appie Bezorgservice en het dierentuinabonnement.

Financiële Business Basic 2: Wees je bewust van het verschil tussen omzet, winst en winst na belastingen.
Even een opfrisser: je omzet is wat je klanten betalen voor jouw dienst of product zonder de btw.

Je winst (ook wel je bedrijfsresultaat genoemd ) is de omzet minus de in totaal voor je gehele bedrijf gemaakte kosten. Zolang je als ondernemer geen BV leidt, is de winst in de ogen van de belastingdienst jouw bruto jaarinkomen. Hierover zal door hen dus inkomstenbelasting worden geheven. Alleen de winst die je na het betalen van deze inkomstenbelasting overhoudt, zou je in theorie kunnen uitgeven. In theorie, want het is voor een ondernemer uiteraard altijd belangrijk om geld te reserveren/sparen voor toekomstige investeringen en om een buffer te hebben voor slechtere tijden.

Financiële Business Basic 3: Laat je administratie maandelijks bijwerken.
Veel dienstverlenende ondernemers waarmee ik werk houden hun boekhouding zelf bij in een Excelsheet. Dat is een uitstekend idee als je de discipline hebt om dit ook echt maandelijks bij te werken en zolang je weet waar je mee bezig bent. Als je geen kaas hebt gegeten van boekhouden, raad ik het je ten sterkste af.

Het maandelijks bijgehouden van je administratie is belangrijk omdat je overzicht wilt hebben. Een keer per kwartaal of een keer per half jaar de cijfers van je bedrijf bijwerken, betekent dat je niet weet waar je financieel mee bezig bent. Je hebt op die manier geen idee van de beschikbare cashflow en wat er nu werkelijk aan omzet en verwachte winst beschikbaar is. Bovendien heb je het maandelijks bijwerken nodig om business basic 4 te kunnen voldoen.

Financiële Business Basic 4: Bekijk je omzet, kosten en resultaat op maandelijkse basis.
Je wilt de vinger aan de financiële pols van je bedrijf houden zodat je weet waar je omzet en je winst vandaan komen. Ook als je niet van cijfers houdt. Het is de enige manier om te voorkomen dat je keihard werkt en vrijwel niks overhoudt aan je inspanningen. En je zou de eerste dienstverlenende ondernemer niet zijn die onder bijstandsniveau leeft. Het deel van je dienstverlening met de hoogste omzet, is niet altijd het deel met de hoogste winst. Wil je je bedrijf optimaliseren, dan zul je meer willen doen van wat veel winst oplevert en minder van wat vrijwel niet bijdraagt aan je winst.

Het makkelijkste werkt het om hiervoor bij je administrateur te vragen om je elke maand een kolommenbalans aan te leveren. Een kolommenbalans laat je precies zien welke verschillende omzetbronnen er tot nu toe zijn geweest, welke kosten hier tegenover staan en welke algemene kosten er tot dan toe gemaakt zijn. Je hebt daarmee dus een relatief gedetailleerd overzicht van je baten en lasten. Alleen door regelmatig de kolommenbalans van je boekhouder of administrateur te bekijken, weet je daadwerkelijk wat er in je bedrijf gebeurt. Je omzet zegt iets over hoe goed het gaat met het aantrekken van klanten. Je kosten vertellen je waar het geld naartoe verdwijnt en je resultaat geeft een indicatie van jouw inkomen-voor belasting over dit jaar.

Financiële Business Basic 5: Sluis maandelijks reserveringen voor btw en inkomstenbelasting weg.
In mijn bedrijf is het gebruikelijk om de btw niet aan te spreken. Uiteraard snap ik als bedrijfseconoom dat je ontvangen btw tijdelijk zou kunnen inzetten om korte termijn investeringen te doen zodat je geen bankkrediet hoeft aan te vragen. Doordat ik een bedrijf heb waarin de cashflow altijd dermate gezond is dat we voldoende geld in huis hebben om investeringen of vooruitbetalingen te doen, vind ik het vele malen veiliger om de btw die binnenkomt direct op een zakelijke spaarrekening te zetten. Dan weet ik zeker dat er altijd geld is om mijn verplichtingen bij de belastingdienst te voldoen.

Hetzelfde kun je laten gelden voor de inkomstenbelasting. Ook daarvan kan je boekhouder een redelijke inschatting maken op basis van bijvoorbeeld je halfjaarcijfers. Je kunt dan alvast maandelijks geld opzij zetten zodat de aanslag inkomstenbelasting niet rauw op je dak valt en je daarvoor geen geld zou hebben.

Financiële Business Basic 6: Wees je bewust van je liquiditeit.
Liqui-wat? Je liquiditeit. Wat er aan geld inkomt en wat er aan geld uit gaat. Oftewel de geldstromen binnen je bedrijf. En dus wat er op enig moment op je bankrekening zal staan. Want hoewel ik je afraad je bankrekening als graadmeter van het welzijn van je bedrijf te gebruiken, is het wel handig (sterker nog, vrij noodzakelijk) om te weten welke uitgaven er nog gaan komen en of je op dat moment cash zult hebben om aan je betalingsverplichtingen te voldoen. Googelen op “hoe maak ik een liquiditeitsbegroting” geeft je tal van (gratis) sjablonen om op een makkelijke manier zo’n overzicht voor jezelf te maken. Je boekhouder kan je hier overigens ook bij helpen, voor zover het gaat over bedragen waar hij/zij inzicht in heeft op basis van de boekhouding van het vorige jaar. Mijn ervaring is dat je als ondernemer zelf over het algemeen wat beter kunt inschatten wat er nog binnen gaat komen en welke uitzonderlijke kosten er nog aan zitten te komen. Laat dit dus niet zondermeer aan je accountant over, maar verdiep je zelf in deze cijfers van je bedrijf.

En nu ben ik heel benieuwd naar jou! Hoe gaat het met jouw kennis van je eigen financiën? Heb je nog tips voor andere ondernemers? Deel ze met hier ons op het blog!

Linda Spaanbroek is internetmarketing-coach en bekroond onderneemster van het jaar. Zij deelt haar kennis over de gouden combinatie tussen marketing en mindset waarmee de weg naar succes voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass "Het grootste misverstand over ondernemen waardoor je veel te weinig geld verdient".

23 februari 2017

F*ck Passie!

Is het je weleens opgevallen hoeveel slecht verdienende dienstverleners er prat op gaan dat zij hun passie volgen? 1 op de 2 coaches, trainers of therapeuten die ik tegenkom, heeft…

08 februari 2017

Urgente ondernemersbeslissingen kun je beter niet nemen

De meeste ondernemers kennen het gevoel: er moet NU iets gebeuren of worden besloten. Want als ’t NU niet gebeurt, dan: a. wordt het nooit wat met je bedrijf OF…


Er zijn nog geen reacties op “De 6 onmisbare financiële business basics”


Ontvang wekelijks Shift Magazine met inspirerende inzichten voor moeiteloos leven & ondernemen

Met Gratis eBoek als bonus!

x