Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

E-mailmarketing zonder spam

Het kan zijn dat je van alle kanten hoort dat je aan e-mailmarketing ‘moet’ doen, maar dat je juist het gevoel hebt dat deze marketingvorm helemaal niet bij jou past. Dit is iets wat ik bij mijn klanten veel zie. Veel ondernemers zullen deze angst dan ook wel herkennen.

Er heerst onder een groot aantal ondernemers het idee dat e-mailmarketing snel als spam gezien wordt door de lezers van de berichten. En spammen, dat is natuurlijk iets wat niemand wilt doen. Je wilt veel liever iedereen te vriend houden – zeker als ondernemer, want iedereen kan een potentiële klant zijn!

Maar het alternatief is: geen zichtbaarheid en dus ook geen klanten. Dat is niet zo’n fijn vooruitzicht want het maakt genoeg omzet draaien extreem moeilijk. En daar zit je vast niet op te wachten. 😉

E-mailmarketing helpt je juist bij het onder de aandacht komen bij je hongerige markt. Als je e-mailmarketing op de goede manier toepast, helpt het je om een expertstatus op te bouwen, om de vijver waarin je vist naar klanten vele malen groter te maken en om ervoor te zorgen dat er altijd een grote groep mensen nabij is die geïnteresseerd is in wat jij te bieden hebt. Dat laatste is natuurlijk bijzonder handig als je een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt brengt. Ook vergroot je met e-mailmarketing je naamsbekendheid.Het feit dat er mogelijk kritiek op je geleverd zal worden omdat je ‘spamt’, valt in het niet bij de positieve effecten van deze marketingvorm. Er is een kans dat mensen kritiek op je e-mails zullen leveren, maar het gros van de mensen zal zich geholpen voelen door je berichten.

Om je te helpen met het goed inzetten van e-mailmarketing zodat je minimale kritiek ontvangt, heb ik een drietal tips voor je:

Tip 1: laat je eZine regelmatig verschijnen. Regelmatig kan één keer per week zijn, maar ook één keer per maand. Het gaat puur om de regelmaat. Dit geeft potentiële klanten namelijk een idee van wat ze kunnen verwachten.

Tip 2: deel altijd waardevolle informatie. Het is hierbij belangrijk om een onderscheid te maken tussen informatie die waardevol is voor jou en informatie die waardevol is voor je potentiële klanten. Informatie die voor de ontvanger waardevol is, zal niet als spam ervaren worden. Iets wordt pas als spam ervaren als je mensen lastigvalt met informatie waar ze niets aan hebben.

Tip 3: stuur af en toe een ‘solomail’. Dat is een aparte mail waarin je mensen attendeert op dingen als een nieuwe dienst, een nieuw product of een nieuw groepsprogramma. Een dergelijke promotiemail wordt gesandwicht tussen inhoudelijke mails waardoor je lezers je af en toe promotie prima ‘vergeven’. Of sterker nog: zelfs blij zijn met het aanbod van samenwerken met jou!

Als je gebruik maakt van deze tips, dan is het ergste wat kan gebeuren dat je lezers je informatie als teveel beschouwen. Dit gebeurt soms als potentiële klanten nog niet klaar zijn om het probleem dat ze ervaren op te lossen of als het probleem dat je lezers ervaren anders is dan het probleem dat jij beschrijft en waar jij de oplossing voor biedt. In zo’n geval schrijven mensen zich uit voor je eZine, maar dat kan geen kwaad. Zij zijn immers toch geen potentiële klanten. Er komen bovendien steeds nieuwe mensen voor in de plaats en zij zijn wel klaar voor wat jij te bieden hebt.

Kortom: beginnen met e-mailmarketing kan erg spannend zijn. Maar als je het op de goede manier doet en dus op regelmatige basis nuttige informatie verstrekt aan je potentiële klanten via een eZine, dan is deze vorm van marketing alleen maar voordelig.

Ik ben heel benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt! Wat waren jouw ervaringen toen je de stap naar e-mailmarketing zette? En als je nog niet begonnen bent: wat houdt je tegen? Laat het hier weten!

Linda Spaanbroek is internetmarketing-coach en bekroond onderneemster van het jaar. Zij deelt haar kennis over de gouden combinatie tussen marketing en mindset waarmee de weg naar succes voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass "Het grootste misverstand over ondernemen waardoor je veel te weinig geld verdient".

20 maart 2014

BBTV: Lastige klanten: is de klant koning?

Ken jij dat ook: een klant die je het leven zuur maakt? Hij of zij gaat continu over je grenzen heen en vraagt meer van je dan je kunt of…

13 maart 2014

BBTV: E-mailmarketing zonder spam

Het kan zijn dat je van alle kanten hoort dat je aan e-mailmarketing ‘moet’ doen, maar dat je juist het gevoel hebt dat deze marketingvorm helemaal niet bij jou past….


Er zijn nog geen reacties op “E-mailmarketing zonder spam”


Ontvang wekelijks Shift Magazine met inspirerende inzichten voor moeiteloos leven & ondernemen

Met Gratis eBoek als bonus!

x