Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

F*ck Passie!

Is het je weleens opgevallen hoeveel slecht verdienende dienstverleners er prat op gaan dat zij hun passie volgen? 1 op de 2 coaches, trainers of therapeuten die ik tegenkom, heeft zijn of haar bedrijf gestart vanuit passie. Om vervolgens heel passievol op een houtje te bijten omdat er te weinig klanten zijn die voor de passie van een ander willen betalen.

Het ergste vind ik dat deze goedbedoelende ZZP’ers bevestigd worden in hun overtuiging dat klanten vanzelf komen zodra je je passie volgt. Er zijn echter maar zo weinig mensen waar dat voor geldt! Ik ken het, want ooit dacht ook ik dat alles goed zou komen als ik mijn passie maar zou volgen.

Het venijnige van passie is dat hij vanuit jou komt. Het is jouw ding. Jij vindt het belangrijk. Maar het feit dat het voor jou geweldig is, maakt nog niet dat je er een bedrijf op kunt bouwen.

Zo heb ik bijvoorbeeld een enorme passie voor het belang van het geven van borstvoeding. Echt, gooi over dit onderwerp een 1 Euro in me en je krijgt voor 100 Euro waardevolle informatie. Hetzelfde geldt voor welzijn in het onderwijs. Ik sta in vuur en vlam zodra je me hierover aanspreekt.

MAAR…

Passie & vuur & vlam betekenen niet automatisch dat er ook maar iemand op jou of mij zit te wachten. Mijn of jouw enthousiasme levert niet automatisch klanten en omzet op.

Sterker nog, ons enorme enthousiasme kan verlammend werken, omdat we denken dat het voldoende aantrekkelijk is. Helaas is dat het niet.

Elke vorm van dienstverlening is pas aantrekkelijk voor klanten als het een probleem oplost en de oplossing waardevol genoeg is om ervoor te betalen. En daar is waar veel passievolle dienstverleners de mist in gaan. Doordat ze een oplossing bieden voor iets dat hun doelgroep niet als een probleem ervaart. Dat is ook waar ik de mist in ging. Want ik vond het gebrek aan welzijn in het Nederlandse onderwijs een probleem, maar de schoolbesturen die me in moesten huren, vonden dat niet.

Passie is dus vrij zinloos – tenzij je het weet te combineren met een aantal belangrijke marketingaspecten:

1. Achterhaal of en welke doelgroep een probleem heeft dat door jouw passie wordt opgelost.

2. Beschrijf dat probleem én de oplossing in woorden die door je doelgroep herkend worden. Dat zijn vaak heel andere woorden die jij vanuit je passie gebruikt. In mijn voorbeeld bleken problemen als “werkstress”, “demotivatie” en “ziekteverzuim” wél te leiden tot klandizie van (grote) schoolbesturen.

3. Vermijd beschrijvingen op je website over hoeveel passie je hebt voor onderwerp XYZ en blijf steeds praten over wat het je klant(en) zal opleveren. Aan je passie hebben ze niks, ze zoeken resultaat!

4. Kanaliseer je passie als enorm enthousiasme in het leveren van het best mogelijke resultaat voor je kanten. Zet die extra stap, biedt die superkwaliteit om je klant écht tevreden te stellen en daarmee mond-tot-mond reclame te stimuleren. Die kwaliteit zal – veel meer dan je passie – bepalen hoe succesvol je bedrijf zal zijn.

Kortom: F*ck Passie! Je hebt er niks aan zonder een doelgroep die wil betalen voor de oplossing die je biedt. Vind je de combinatie tussen het probleem dat je klanten ervaren en wat jij wilt bieden, dan heb je de basis voor een succesvol bedrijf te pakken!

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met of zonder passie :-). Deel ze met ons op het blog.

Linda Spaanbroek is internetmarketing-coach en bekroond onderneemster van het jaar. Zij deelt haar kennis over de gouden combinatie tussen marketing en mindset waarmee de weg naar succes voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass "Het grootste misverstand over ondernemen waardoor je veel te weinig geld verdient".

09 maart 2017

3 manieren om te zorgen dat klanten je vertrouwen

Ook jij komt ze ongetwijfeld tegen, de diensten of producten die volstrekt ongeloofwaardige beloftes doen. Een buikspierapparaat waar je maar 3 keer per week 5 minuten op hoeft te zitten…

14 februari 2017

De 6 onmisbare financiële business basics

Even een kleine waarschuwing. Bij dit artikel ga jij misschien denken: “hallo, ik ben ondernemer, geen middelbare scholier!”. Terechte opmerking. Want wat ik hier aan je voor wil leggen, is…


Er zijn nog geen reacties op “F*ck Passie!”


Ontvang wekelijks een MarketingTip van bekroond onderneemster Linda Spaanbroek

Met Gratis Masterclass op MP3 als bonus!

x