Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

F*ck Passie!

Is het je weleens opgevallen hoeveel slecht verdienende dienstverleners er prat op gaan dat zij hun passie volgen? 1 op de 2 coaches, trainers of therapeuten die ik tegenkom, heeft zijn of haar bedrijf gestart vanuit passie. Om vervolgens heel passievol op een houtje te bijten omdat er te weinig klanten zijn die voor de passie van een ander willen betalen.

Het ergste vind ik dat deze goedbedoelende ZZP’ers bevestigd worden in hun overtuiging dat klanten vanzelf komen zodra je je passie volgt. Er zijn echter maar zo weinig mensen waar dat voor geldt! Ik ken het, want ooit dacht ook ik dat alles goed zou komen als ik mijn passie maar zou volgen.

Het venijnige van passie is dat hij vanuit jou komt. Het is jouw ding. Jij vindt het belangrijk. Maar het feit dat het voor jou geweldig is, maakt nog niet dat je er een bedrijf op kunt bouwen. Lees meer …

De 6 onmisbare financiële business basics

Even een kleine waarschuwing. Bij dit artikel ga jij misschien denken: “hallo, ik ben ondernemer, geen middelbare scholier!”. Terechte opmerking.

Want wat ik hier aan je voor wil leggen, is inderdaad te simpel voor woorden. Zo simpel, dat ik al tientallen keren ondernemers ben tegengekomen die dit deel binnen hun bedrijf simpelweg niet op orde hebben. En daardoor een aantal cruciale zakelijke basis aspecten zijn vergeten waardoor ze vroeg of laat in de financiële puree terecht komen.

Financiële Business Basic 1: Zorg voor een zakelijke bankrekening.
Elke onderneming, klein of groot, heeft een eigen zakelijke bankrekening nodig. Al was het maar omdat het natuurlijk geen niveau heeft als je klanten hun facturen moeten betalen aan “De heer C.J.W. Klaassen en/of mevrouw A. van Vliet”. (De namen zijn verzonnen, de situatie niet. Eerlijk waar… hoe serieus kun je een bedrijf nemen dat jouw betalingen laat binnenkomen op de boodschappenrekening?). Daarnaast geeft een zakelijke bankrekening veel meer overzicht en raakt je omzet niet verloren tussen de afschrijvingen van de Appie Bezorgservice en het dierentuinabonnement. Lees meer …

Urgente ondernemersbeslissingen kun je beter niet nemen

De meeste ondernemers kennen het gevoel: er moet NU iets gebeuren of worden besloten. Want als ’t NU niet gebeurt, dan:
a. wordt het nooit wat met je bedrijf OF
b. moet je je huis verkopen OF
c. … [vul in wat op jou van toepassing is]

Wat jouw “moeten” ook is en wat daarvan de reden is, er ligt een groot gevoel van urgentie onder. Urgentie die zich uit in een sterk gevoel dat het zo niet langer kan doorgaan.
Lees meer …

De Geheime Saus van Marketing en Productiviteit

Heb je ook het gevoel overweldigd te zijn door de enorme hoeveelheid marketinggoeroes en strategieën? Ben je gefrustreerd omdat je hard gewerkt hebt aan de uitvoering van de traditionele marketingtips, maar zie je eenvoudigweg niet de gewenste resultaten van al je moeite?

Lees meer …

Top 5 Mindsetfucks voor Ondernemers

Loopt jouw bedrijf als een tierelier, zit je 100% lekker in je vel, heb je zelden stress en beleef je een geweldige balans tussen werk en privé? Dan mag je nu stoppen met het lezen van dit artikel. Jij gaat dit artikel toch niet snappen en dat is heerlijk voor je!

Voor alle andere ondernemers/zelfstandigen: dit artikel kan de eyeopener zijn waardoor je herkent wat je zelf doet om de groei van je bedrijf te saboteren, stress te veroorzaken, te weinig te genieten en veel te weinig tijd voor ‘thuis’ te hebben.

Want laten we eerlijk zijn. Voor jezelf werken, een eigen bedrijf hebben, levert over het algemeen aardig wat bijverschijnselen op waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. De bovengenoemde stress, maar ook gebrek aan focus, voortdurend denken aan je werk, niet snel genoeg vooruit komen, te weinig klanten, te veel werk… De lijst dingen die je eigenlijk anders zou willen (maar waarvan je gelooft dat ze er bij horen) is soms eindeloos. Lees meer …

Ondernemersstress en hoe je dat vermijdt

Heb jij ook van die dingen die perse gedaan moeten worden omdat anders alles fout loopt? Het is heel menselijk om veel belang te hechten aan een bepaalde actie, zoveel belang zelfs dat er enorm veel druk ontstaat. Dit is iets wat ik niet alleen bij anderen zie, maar wat ik ook zelf veel gedaan heb. Soms ontstaat er gewoonweg het gevoel dat we NU die ene klant moeten bellen, NU die pagina op onze website moeten veranderen of *vul in wat van toepassing is* moeten doen.

Dat gevoel van druk kan ervoor zorgen dat je gedachten met je op de loop gaan en je veel stress voor jezelf creëert. Om je een voorbeeld uit mijn eigen leven te geven: ik was op een gegeven moment met een van mijn assistentes aan het praten en had sterk het gevoel dat een bepaalde promotie nu direct geregeld moest worden. Er moest een webinar gegeven worden en dat moest eerst in mijn eZine vermeld worden. Anders zou alles in de soep lopen. De aankondiging van het webinar moest de eerstvolgende donderdag in het eZine vermeld worden, zodat het webinar op een bepaald moment zou kunnen draaien. Dat zou dan netjes overvloeien in de promotie voor een nieuw programma waarvan ik wilde dat het op een specifieke datum zou beginnen. Lees meer …

Waarom een nieuwsbrief nog steeds werkt

Veel dienstverleners zijn op zoek naar een manier om meer klanten te krijgen maar staan sceptisch tegenover het gebruik van een eZine Nieuwsbrief. Misschien heb jij ook het gevoel dat een nieuwsbrief geen zin heeft omdat ‘iedereen’ er één heeft, dat niemand op die van jou zit te wachten en je nieuwsbrief niet gelezen zal worden.

Zonde, want zonder eZine Nieuwsbrief mis je de meest ideale, laagdrempelige en best werkende marketingtool die je als dienstverlener ter beschikking staat. Daardoor ben je aangewezen op andere manieren om klanten te trekken die veel meer tijd kosten en mis je de synergie in je marketing waar een eZine voor kan zorgen.

Juist omdat in Nederland veel eZine Nieuwsbrieven volgens een weinig aantrekkelijk format geschreven zijn, kun jij, als je het goed doet, met jouw klantmagnetische eZine enorm opvallen. De eZine Nieuwsbrief zoals ik je die aanraad, is er één die inhoudelijk waardevolle informatie voor de lezer biedt. Niet jij of de ontwikkelingen van je bedrijf, maar de waardevolle inhoud staat centraal. Waardoor lezers geïnteresseerd zullen zijn in wat jij te vertellen hebt.   Lees meer …

Stress door jacht op bewegende doelen

Vandaag zag ik het ineens: mijn eeuwige onrust als het gaat om de hoeveelheid geld die ik nodig heb om me ‘veilig’ te voelen, is een bewegend doel. Wat ik daardoor nooit ga halen. Ik loop een wortel achterna die met elke stap een stap bij me vandaan gaat! Laat ’t me je uitleggen.

Ik ben heel erg goed in mezelf opjagen omdat er meer geld nodig is. Een hogere omzet in mijn bedrijf voor meer geld op de bankrekening zodat ik niet in de problemen kom. Want stel dat er ooit een dag is waarop al mijn klanten ineens besluiten dat mijn dienstverlening nutteloos voor hen is… of dat mijn auto, mijn koelkast, mijn laptop en mijn huis allemaal tegelijk instorten en vervangen moeten worden… dan is er geld nodig. Véél geld! Herkenbaar?

Lees meer …

Van ploeteren naar echt geluk

In deze podcast ben ik in gesprek met Ninke van der Leck van Ideaalinbedrijf.nl. Achteraf bleek het eigenlijk best een filosofisch gesprek te zijn geworden. En daarom hoop ik dat je deze podcast gaat beluisteren. Omdat ondernemen over veel meer gaat dan het toepassen van marketingtechnieken en -strategieën. Ik weet zeker dat je veel inspiratie uit ons gesprek zal halen! Lees meer …

De verbluffende succeskracht van het nu

Ken je het boek van Eckhart Tolle over de kracht van het nu? Eerlijk gezegd heb ik daar lang niks mee gekund, met “het NU”.

Voor mij was dat altijd nogal vreemd, alsof er iets anders zou kunnen zijn dan NU. “Natuurlijk ben ik altijd in het hier en nu, ik denk hooguit na over iets dat niet hier is”, was mijn idee.

Tot ik op een gegeven moment ging zien dat ik, door na te denken over de toekomst, het verleden of het boodschappenlijstje voor dit weekend, lichamelijk wel hier was, maar niet geestelijk. (Tja, ik ben blijkbaar een beetje een langzame als het gaat om uit mijn hoofd te komen). Wat ook betekende dat ik beter ging herkennen dat ik veel meer kon genieten als ik mijn aandacht in het huidige moment kon houden. Lees meer …