Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

Manipulerende Marketing is onnodig om een goede omzet te draaien

Veel solo-ondernemers vinden marketing eigenlijk een onethisch gebeuren. In hun ogen heeft marketing te maken met het bedotten van klanten en het aansmeren van goederen en diensten aan mensen die het eigenlijk niet nodig hebben.

Daardoor missen met name dienstverleners nogal eens de klanten die ze mét marketing wel zouden kunnen bereiken. Zonde, want dit betekent ook een gemiste kans voor de mensen die jou goed kunnen gebruiken om met jouw hulp hun probleem op te lossen.

Toch snap ik de weerstand tegen marketing wel… veel marketinguru’s lijken je ervan te willen overtuigen dat je potentiële klanten moet beïnvloeden om te doen wat jij wilt. En dat riekt al snel naar manipulatie. Manipulatie die niet past bij wie je bent of wilt zijn.

Vanuit een bepaalde invalshoek gaat marketing over het zoveel mogelijk inspelen op de angsten van je klanten. Slimme reclamemakers weten een existentiële angst voor eenzaamheid te koppelen aan consumentengoederen door een psychologisch linkje aan te brengen tussen die twee: mannendeo’s waarmee je vrouwen aantrekt, bananen van de Jumbo die inspelen op de behoefte deel uit te maken van een fijn gezin, maandverband waarmee je aantrekkelijk sportief blijft… als je er op gaat letten, is de lijst manipulatieve reclame-uitingen eindeloos.

Toch zie ik ook een andere invalshoek: die waarmee je marketing inzet om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep weet dat je bestaat en snapt wat jij voor hen kunt doen. Want, eerlijk is eerlijk, mensen moeten je wel weten te vinden om überhaupt met je in zee te kunnen gaan.

Ik noem dat VliegwielMarketing: de juiste systematische en elkaar versterkende stappen zetten waarmee je een vliegwiel op gang brengt waarmee het aantrekken van klanten steeds moeitelozer gaat. Eerlijk, oprecht en zonder manipulatie. Het is een vorm van marketing die in alle sectoren blijkt te werken. Ik bouwde er niet alleen InfoMarketeers mee op maar ook een bedrijf in de onderwijssector. En recent, met Shift Academy, ook op het gebied van persoonlijk ontwikkeling/’zelfhulp’/bijna-spirituele hoek. Mijn klanten bewijzen daarnaast dat authentieke, eerlijke en oprechte marketing – zonder manipulatie – ook werkt in branches zoals hulpverlening, techniek, organisatie-advies, de bouw en zorg- & welzijn.

Marketing inzetten vanuit die invalshoek – eerlijk, oprecht en zonder manipulatie – heeft een vijf grote voordelen:

  1. Systematisch marketing bedrijven zorgt voor meer resultaat.Zo af en toe eens her en der een losse marketingflodder afschieten, leidt zelden tot de gestadige stroom klanten die je nastreeft. Mensen hebben tijd nodig om je te leren kennen. En dat lukt alleen als je op regelmatige basis iets van je laat horen. Systematisch, doordacht en planmatig. Met technieken die waarde toevoegen aan het leven van je potentiële klanten. Zodat jouw acquisitieactiviteiten opleveren wat je ervan hoopt.
  2. Systematisch marketing bedrijven maakt het leven makkelijker.Als je hebt nagedacht over de marketing van je bedrijf, weet wat je ermee wilt bereiken en de juiste technieken inzet, kun je met veel minder moeite meer klanten trekken. Doordat je een systeem hebt waar een gefundeerde, oprechte en authentieke denkwijze achter zit, kun je een deel van je marketing op de automatische piloot doen.
  3. Een marketingperspectief levert meerwaarde voor je klanten.Denken vanuit marketingperspectief zorgt ervoor dat je jouw focus legt op de voordelen voor je klant. Je verdoet geen tijd met wat JIJ leuk vindt, maar bent volledig geconcentreerd op wat jouw klanten nodig hebben. Je verplaatst je in hun schoenen en weet van daaruit wat je klanten nodig hebben.
  1. Vliegwiel-Marketing (de vorm van marketing die ik beschrijf in mijn boek “Ondernemershout bestaat niet”) biedt je een denkkader om je dienstverlening op een waardevolle manier vorm te geven.Niet alleen voor je klant, maar ook voor jou. Met een marketing-pet op zie je kansen om je dienstverlening te verpakken op een manier die afwijkt van je concurrenten, aantrekkelijk is voor je klanten en inspirerend is voor jou om te leveren.
  1. Marketing-denken maakt van je website een klantmagneet.Het bevordert je klantgerichtheid en maakt dat jij jouw aanbod naadloos aansluit op wat je doelgroep zoekt. Uit jouw website blijkt dat jij je klanten écht begrijpt. Waardoor zij weer begrijpen dat jij degene bent die hen kan helpen.

Kortom: planmatig en systematisch VliegwielMarketing bedrijven is waardevol voor elke zelfstandig ondernemer. Ongeacht de sector of branche waarin je werkzaam bent. Het zorgt ervoor dat je bedrijf aantrekkelijke en waardevolle diensten levert waar klanten graag voor betalen. Eerlijk, oprecht en authentiek.

PS: Hier koop je ‘Ondernemershout bestaat niet’ waarin je de exacte stappen leert waarmee iedere zelfstandige dienstverlening meer omzet draait.

3 tips om je workshop te vullen

Veel zelfstandige dienstverleners zouden graag een workshop of training organiseren maar durven dat niet. Er kan immers van alles mis gaan. De deelnemers vinden het programma niks. Je hebt niet genoeg materiaal om een dag te vullen of je kunt juist niet kiezen uit alle informatie die je zou willen delen.

Het allergrootste ‘ding’ is voor de meeste mensen: schrijft je doelgroep zich wel in voor je workshop? Het idee alleen al dat er niemand – of misschien wel erger, slechts één deelnemer – zich inschrijft, is voor veel ondernemers reden genoeg om het organiseren van een workshop uit te stellen.

Ontzettend zonde als die angst je weerhoudt van het organiseren van een lucratieve workshop. Want het niet doen kost je niet alleen veel omzet, maar ook de kans om je expertstatus te verstevigen. Een workshop is een geweldige manier om meer mensen tegelijk te helpen met je expertise. Doordat jij voor de groep staat, ben je automatisch de autoriteit –en dus de expert. En omdat je meer mensen tegelijk helpt, verdien jij op uurbasis aanzienlijk meer dan zonder workshop. Lees meer …

Consumentengedrag: 10 motivatiefactoren die koopgedrag beïnvloeden

Heb jij ook het gevoel dat er veel meer in je bedrijf zit dan er uit komt? Je hebt een geweldige dienst waar mensen écht mee geholpen zouden zijn. Maar op de een of andere manier lukt het je niet om dat aan genoeg mensen duidelijk te maken.

Je omzet is veel lager dan je graag zou willen en je bedrijf lost haar groeipotentie niet in. Het lijkt weinig effect te hebben dat jij vertelt hoe goed je dienst is, hoe goed je kan helpen en hoe goed jij zelf gekwalificeerd bent.

Het zou heel goed kunnen dat dit komt doordat je niet de goede snaar raakt bij je potentiële klanten. Ondanks de zorgvuldigheid waarmee je de woorden kiest om je dienst aan te prijzen, haak je blijkbaar niet voldoende in op wat mensen motiveert om te kopen. Lees meer …

Zo maak je een elevatorpitch

Met je mond vol tanden staan als iemand je vraagt wat je doet; het kan je gebeuren als nieuwe ondernemer of als oude rot in het vak. Zelfs als je ervan houdt om nieuwe mensen te ontmoeten is het heel goed mogelijk dat je hiermee worstelt.

Misschien nog wel erger is de situatie dat je zegt wat je doet en je krijgt een volkomen blanco blik. “Ik ben interimmanager/coach/consultant/therapeut/adviseur” geeft in veel gevallen niet de enthousiaste of belangstellende reactie waar je op zit te wachten. Lees meer …

3 manieren om te zorgen dat klanten je vertrouwen

Ook jij komt ze ongetwijfeld tegen, de diensten of producten die volstrekt ongeloofwaardige beloftes doen. Een buikspierapparaat waar je maar 3 keer per week 5 minuten op hoeft te zitten om een sixpack te kweken, de autoverkoper die louter in auto’s handelt van bejaarde mensen of een internet-enthousiasteling die je belooft je DE methode te leren waarmee je zonder enige vorm van moeite duizenden euro’s per maand gaat verdienen.

Dat soort marketing uitingen maakt dat potentiële klanten ook ten aanzien van jouw dienst een bepaalde mate van achterdocht zullen hebben. Dat maakt acquisitie van nieuwe klanten soms erg lastig. Want wie zegt jouw klant dat wat jij te bieden hebt ECHT zal opleveren wat je belooft?

Realiseer je daarbij dat jouw vakbekwaamheid voor anderen geen vanzelfsprekendheid is. Jij weet wel dat je een geweldige dienst levert, en wie je wel of niet succesvol kunt helpen. Maar je mag er nooit van uit gaan dat anderen dit zullen aanvoelen puur op basis van het feit dat jij dat zegt. Lees meer …

F*ck Passie!

Is het je weleens opgevallen hoeveel slecht verdienende dienstverleners er prat op gaan dat zij hun passie volgen? 1 op de 2 coaches, trainers of therapeuten die ik tegenkom, heeft zijn of haar bedrijf gestart vanuit passie. Om vervolgens heel passievol op een houtje te bijten omdat er te weinig klanten zijn die voor de passie van een ander willen betalen.

Het ergste vind ik dat deze goedbedoelende ZZP’ers bevestigd worden in hun overtuiging dat klanten vanzelf komen zodra je je passie volgt. Er zijn echter maar zo weinig mensen waar dat voor geldt! Ik ken het, want ooit dacht ook ik dat alles goed zou komen als ik mijn passie maar zou volgen.

Het venijnige van passie is dat hij vanuit jou komt. Het is jouw ding. Jij vindt het belangrijk. Maar het feit dat het voor jou geweldig is, maakt nog niet dat je er een bedrijf op kunt bouwen. Lees meer …

De 6 onmisbare financiële business basics

Even een kleine waarschuwing. Bij dit artikel ga jij misschien denken: “hallo, ik ben ondernemer, geen middelbare scholier!”. Terechte opmerking.

Want wat ik hier aan je voor wil leggen, is inderdaad te simpel voor woorden. Zo simpel, dat ik al tientallen keren ondernemers ben tegengekomen die dit deel binnen hun bedrijf simpelweg niet op orde hebben. En daardoor een aantal cruciale zakelijke basis aspecten zijn vergeten waardoor ze vroeg of laat in de financiële puree terecht komen.

Financiële Business Basic 1: Zorg voor een zakelijke bankrekening.
Elke onderneming, klein of groot, heeft een eigen zakelijke bankrekening nodig. Al was het maar omdat het natuurlijk geen niveau heeft als je klanten hun facturen moeten betalen aan “De heer C.J.W. Klaassen en/of mevrouw A. van Vliet”. (De namen zijn verzonnen, de situatie niet. Eerlijk waar… hoe serieus kun je een bedrijf nemen dat jouw betalingen laat binnenkomen op de boodschappenrekening?). Daarnaast geeft een zakelijke bankrekening veel meer overzicht en raakt je omzet niet verloren tussen de afschrijvingen van de Appie Bezorgservice en het dierentuinabonnement. Lees meer …

Urgente ondernemersbeslissingen kun je beter niet nemen

De meeste ondernemers kennen het gevoel: er moet NU iets gebeuren of worden besloten. Want als ’t NU niet gebeurt, dan:
a. wordt het nooit wat met je bedrijf OF
b. moet je je huis verkopen OF
c. … [vul in wat op jou van toepassing is]

Wat jouw “moeten” ook is en wat daarvan de reden is, er ligt een groot gevoel van urgentie onder. Urgentie die zich uit in een sterk gevoel dat het zo niet langer kan doorgaan.
Lees meer …

De Geheime Saus van Marketing en Productiviteit

Heb je ook het gevoel overweldigd te zijn door de enorme hoeveelheid marketinggoeroes en strategieën? Ben je gefrustreerd omdat je hard gewerkt hebt aan de uitvoering van de traditionele marketingtips, maar zie je eenvoudigweg niet de gewenste resultaten van al je moeite?

Lees meer …

Top 5 Mindsetfucks voor Ondernemers

Loopt jouw bedrijf als een tierelier, zit je 100% lekker in je vel, heb je zelden stress en beleef je een geweldige balans tussen werk en privé? Dan mag je nu stoppen met het lezen van dit artikel. Jij gaat dit artikel toch niet snappen en dat is heerlijk voor je!

Voor alle andere ondernemers/zelfstandigen: dit artikel kan de eyeopener zijn waardoor je herkent wat je zelf doet om de groei van je bedrijf te saboteren, stress te veroorzaken, te weinig te genieten en veel te weinig tijd voor ‘thuis’ te hebben.

Want laten we eerlijk zijn. Voor jezelf werken, een eigen bedrijf hebben, levert over het algemeen aardig wat bijverschijnselen op waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. De bovengenoemde stress, maar ook gebrek aan focus, voortdurend denken aan je werk, niet snel genoeg vooruit komen, te weinig klanten, te veel werk… De lijst dingen die je eigenlijk anders zou willen (maar waarvan je gelooft dat ze er bij horen) is soms eindeloos. Lees meer …