Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

Top 5 Mindsetfucks voor Ondernemers

Loopt jouw bedrijf als een tierelier, zit je 100% lekker in je vel, heb je zelden stress en beleef je een geweldige balans tussen werk en privé? Dan mag je nu stoppen met het lezen van dit artikel. Jij gaat dit artikel toch niet snappen en dat is heerlijk voor je!

Voor alle andere ondernemers/zelfstandigen: dit artikel kan de eyeopener zijn waardoor je herkent wat je zelf doet om de groei van je bedrijf te saboteren, stress te veroorzaken, te weinig te genieten en veel te weinig tijd voor ‘thuis’ te hebben.

Want laten we eerlijk zijn. Voor jezelf werken, een eigen bedrijf hebben, levert over het algemeen aardig wat bijverschijnselen op waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. De bovengenoemde stress, maar ook gebrek aan focus, voortdurend denken aan je werk, niet snel genoeg vooruit komen, te weinig klanten, te veel werk… De lijst dingen die je eigenlijk anders zou willen (maar waarvan je gelooft dat ze er bij horen) is soms eindeloos. Lees meer …

Ondernemersstress en hoe je dat vermijdt

Heb jij ook van die dingen die perse gedaan moeten worden omdat anders alles fout loopt? Het is heel menselijk om veel belang te hechten aan een bepaalde actie, zoveel belang zelfs dat er enorm veel druk ontstaat. Dit is iets wat ik niet alleen bij anderen zie, maar wat ik ook zelf veel gedaan heb. Soms ontstaat er gewoonweg het gevoel dat we NU die ene klant moeten bellen, NU die pagina op onze website moeten veranderen of *vul in wat van toepassing is* moeten doen.

Dat gevoel van druk kan ervoor zorgen dat je gedachten met je op de loop gaan en je veel stress voor jezelf creëert. Om je een voorbeeld uit mijn eigen leven te geven: ik was op een gegeven moment met een van mijn assistentes aan het praten en had sterk het gevoel dat een bepaalde promotie nu direct geregeld moest worden. Er moest een webinar gegeven worden en dat moest eerst in mijn eZine vermeld worden. Anders zou alles in de soep lopen. De aankondiging van het webinar moest de eerstvolgende donderdag in het eZine vermeld worden, zodat het webinar op een bepaald moment zou kunnen draaien. Dat zou dan netjes overvloeien in de promotie voor een nieuw programma waarvan ik wilde dat het op een specifieke datum zou beginnen. Lees meer …

Waarom een nieuwsbrief nog steeds werkt

Veel dienstverleners zijn op zoek naar een manier om meer klanten te krijgen maar staan sceptisch tegenover het gebruik van een eZine Nieuwsbrief. Misschien heb jij ook het gevoel dat een nieuwsbrief geen zin heeft omdat ‘iedereen’ er één heeft, dat niemand op die van jou zit te wachten en je nieuwsbrief niet gelezen zal worden.

Zonde, want zonder eZine Nieuwsbrief mis je de meest ideale, laagdrempelige en best werkende marketingtool die je als dienstverlener ter beschikking staat. Daardoor ben je aangewezen op andere manieren om klanten te trekken die veel meer tijd kosten en mis je de synergie in je marketing waar een eZine voor kan zorgen.

Juist omdat in Nederland veel eZine Nieuwsbrieven volgens een weinig aantrekkelijk format geschreven zijn, kun jij, als je het goed doet, met jouw klantmagnetische eZine enorm opvallen. De eZine Nieuwsbrief zoals ik je die aanraad, is er één die inhoudelijk waardevolle informatie voor de lezer biedt. Niet jij of de ontwikkelingen van je bedrijf, maar de waardevolle inhoud staat centraal. Waardoor lezers geïnteresseerd zullen zijn in wat jij te vertellen hebt.   Lees meer …

Stress door jacht op bewegende doelen

Vandaag zag ik het ineens: mijn eeuwige onrust als het gaat om de hoeveelheid geld die ik nodig heb om me ‘veilig’ te voelen, is een bewegend doel. Wat ik daardoor nooit ga halen. Ik loop een wortel achterna die met elke stap een stap bij me vandaan gaat! Laat ’t me je uitleggen.

Ik ben heel erg goed in mezelf opjagen omdat er meer geld nodig is. Een hogere omzet in mijn bedrijf voor meer geld op de bankrekening zodat ik niet in de problemen kom. Want stel dat er ooit een dag is waarop al mijn klanten ineens besluiten dat mijn dienstverlening nutteloos voor hen is… of dat mijn auto, mijn koelkast, mijn laptop en mijn huis allemaal tegelijk instorten en vervangen moeten worden… dan is er geld nodig. Véél geld! Herkenbaar?

Lees meer …

Van ploeteren naar echt geluk

In deze podcast ben ik in gesprek met Ninke van der Leck van Ideaalinbedrijf.nl. Achteraf bleek het eigenlijk best een filosofisch gesprek te zijn geworden. En daarom hoop ik dat je deze podcast gaat beluisteren. Omdat ondernemen over veel meer gaat dan het toepassen van marketingtechnieken en -strategieën. Ik weet zeker dat je veel inspiratie uit ons gesprek zal halen! Lees meer …

De verbluffende succeskracht van het nu

Ken je het boek van Eckhart Tolle over de kracht van het nu? Eerlijk gezegd heb ik daar lang niks mee gekund, met “het NU”.

Voor mij was dat altijd nogal vreemd, alsof er iets anders zou kunnen zijn dan NU. “Natuurlijk ben ik altijd in het hier en nu, ik denk hooguit na over iets dat niet hier is”, was mijn idee.

Tot ik op een gegeven moment ging zien dat ik, door na te denken over de toekomst, het verleden of het boodschappenlijstje voor dit weekend, lichamelijk wel hier was, maar niet geestelijk. (Tja, ik ben blijkbaar een beetje een langzame als het gaat om uit mijn hoofd te komen). Wat ook betekende dat ik beter ging herkennen dat ik veel meer kon genieten als ik mijn aandacht in het huidige moment kon houden. Lees meer …

Van skyhigh inkomen naar wakker worden in het ziekenhuis

Kijk hieronder naar mijn optreden tijdens Podium Z – ik vertel daar over mijn bizarre ervaring een paar jaar geleden, toen ik met gillende sirenes werd afgevoerd… Deze avond was georganiseerd door the Runneboom Connection en Nationale Nederlanden bij Nationale Nederlanden DE Café 24 november dit jaar. Lees meer …

Focus tijdens ellende

Je merkt dat je je de laatste tijd minder goed kunt concentreren op je bedrijf vanwege nare omstandigheden in je privéleven. Je huis staat al jaren te koop, je kinderen zijn onhandelbaar of het gaat slecht met je relatie. Écht focus houden op je bedrijf is voor je gevoel nagenoeg onmogelijk.

Je doet weinig anders dan je zorgen maken, rustig proberen te blijven en proberen je klanten toch nog tevreden te houden. Het voelt soms alsof je als ondernemer niet uit het veld geslagen ‘mag’ worden, maar helaas gebeurt dit toch. En ondanks dat het met jou nu niet zo goed gaat, gaat het leven gewoon door.

Hoe hou je je bedrijf draaiende in tijden van ellende? Lees meer …

De meeste ondernemers zijn controlfreaks

Mijn nieuwste werktheorie luidt dat de meeste ondernemers controlfreaks zijn. Ja, jij ook – en ikzelf ben uiteraard geen uitzondering ;-). Het is alleen een iets ander type controle uitoefenen dan je misschien denkt.

We kennen allemaal wel iemand die controlfreak genoemd wordt, omdat hij obsessief elk detail van zijn bedrijf in eigen hand wil houden. Of niet begint aan online marketing omdat de eerste noodzakelijke nieuwsbrief niet 200% in orde is.

Wat we vaak niet zien, is de mate waarin we óók bezig zijn ons leven en de ontwikkeling van ons bedrijf onder controle te houden. Omdat we een beeld hebben van hoe het ‘moet’, ‘hoort’ en ‘het beste’ is. En wow, wat zijn we er goed in onwrikbaar vast te houden aan wat we denken dat het beste is.  Om je een eenvoudig voorbeeld te geven van een ondernemer die ik recent sprak (de naam is i.v.m. privacy gefingeerd): Carolien vindt dat ze een video moet maken als Gratis Weggever. Lees meer …

De downside van doelen

Als we de productiviteitsgoeroes moeten geloven, is doelen stellen hét middel om jezelf en je team te motiveren tot steeds hogere prestaties. Dus schroeven we targets elk jaar op en stellen we doelen waarmee we onszelf en onze medewerkers menen te ‘stretchen’. Want hé, stilstand is achteruitgang dus we moeten in de vaart der volkeren blijven groeien.

We zijn inmiddels zo geïndoctrineerd als het gaat om het nut van targets stellen, dat niemand twijfelt aan de noodzaak. Waardoor we over het hoofd zien dat dergelijke doelen ook een aantal zeer negatieve aspecten hebben.

In veel gevallen zorgen doelen voor stress en demotivatie – precies het tegenovergestelde van wat we met die doelen willen bereiken: gemotiveerde, enthousiaste medewerkers die zich met hart voor de klant en de zaak inzetten om het beste product of de beste dienst te leveren. Doelen stellen heeft een downside waar we onze ogen als managers en ondernemers voor zouden moeten openen. Lees meer …