Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

Het hoe, wat en waarom van een krachtige testimonial

Bij het in de markt zetten van je dienstverlening is het van groot belang om geloofwaardig te zijn. Hierover schreef ik eerder al het artikel “Zo wordt je acquisitie geloofwaardig” Potentiële klanten gaan immers alleen met je in zee als ze er vertrouwen in hebben dat jij hen kunt helpen. Voor jou als zelfstandige dienstverlener betekent dit in praktijk dat jij als persoon betrouwbaar en geloofwaardig moet overkomen.

En hoewel jij ongetwijfeld volstrekt betrouwbaar bent, zien potentiële klanten hiervan graag een vorm van bewijs. Het helpt hen om vertrouwen in jou te krijgen als ze zien, horen of lezen dat anderen tot volle tevredenheid door jou zijn geholpen. Dat wat anderen over je zeggen heeft namelijk veel meer ‘bewijskracht’ dan alles wat jij over jezelf kunt zeggen.

Testimonials zijn een krachtig middel om je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid te ‘bewijzen’. Het zijn citaten van tevreden en enthousiaste klanten waarin zij in hun eigen woorden weergeven wat het resultaat is van jouw dienstverlening.

Een testimonial kan een aantal verschijningsvormen hebben:

  • Een geschreven tekst. Dit is verreweg de eenvoudigste manier om testimonials op je site weer te geven.
  • Een video-boodschap. Een ijzersterke testmonial krijg je door jouw klant op video vast te leggen als hij of zij vertelt over de resultaten van jouw dienstverlening. Niets is immers echter dan een écht mens die iets vertelt.
  • Een audio-boodschap. Geef bezoekers van je website de gelegenheid een geluidsbestandje te beluisteren waarop jouw klant vertelt hoe het is om met jou te werken.

Een sterke  testimonial bevat de volgende informatie:

  1. Hoe de situatie was voordat gebruik werd gemaakt van jouw dienstverlening. Wat was het probleem waar de klant mee worstelde? Wat was de situatie waarin hij/zij zich bevond?
  2. Wat jouw dienstverlening de klant heeft opgebracht. Wat is het resultaat dat jij voor hem of haar behaalde? Hoe is de situatie verbeterd door jouw inmenging? Hoe voelt de klant zich nu? Hoe concreter dit resultaat wordt beschreven, des te krachtiger is de testimonial.
  3. De naam van de betreffende klant.
  4. Woonplaats
  5. Indien van toepassing: website
  6. Bij voorkeur een foto van de klant

Het meest heikele punt bij een testimonial is het feit dat je er vrijwel altijd om moet vragen. En hoe moeilijk dat misschien ook is, doe het toch! De meeste klanten zullen er alle begrip voor hebben dat jij andere mensen enthousiast wilt maken voor jouw dienstverlening en klimmen graag voor je in de pen. Zeker als jij hen goed hebt geholpen, zijn ze graag bereid om iets voor je terug te doen.

Je kunt het de verstrekker van een testimonial makkelijk maken door een opzetje te maken van de tekst. De woorden hiervoor zijn je vaak al ongemerkt aangedragen. Het zijn de complimenten in een e-mail die je ontving of de enthousiaste reacties in een evaluatiegesprek. Zet die op papier en vraag betreffende klant om toestemming om de testimonial als zodanig te mogen publiceren.

Een waarschuwing tot besluit: gebruik nooit (en dan bedoel ik echt NOOIT) een zelf verzonnen testimonial. Vroeg of laat val je daarmee door de mand en is het in één klap gedaan met je geloofwaardigheid.

Om je een idee te geven volgen hieronder een aantal voorbeelden van krachtige – maar voor dit artikel zelfbedachte – testimonials:

***********************

Voor een tekstschrijver:

“Mijn website leverde erg weinig klanten doordat de teksten mijn producten geen recht deden. Nadat Gerard van Houten de teksten herschreef, steeg het aantal verkopen met 200%.”

Truus Nielsen
Hoofd verkoop ABC Kinderkleding
www.abckinderkleding.nl

***********************

Voor een organizer:

“Het was één grote chaos in ons huis, waardoor de relatie met mijn man op springen stond. De doortastende en begripvolle manier waarop Mieke ons hielp om orde op zaken te stellen, maakt dat wij na jaren eindelijk weer in een opgeruimd huis wonen. Maar belangrijker: het gaat weer goed tussen ons doordat onze grootste stress veroorzaker, de eeuwige bende in huis, verdwenen is!”

Tessa de Groot
Amsterdam

***********************

Voor een fotograaf:

“Het is ons nooit eerder gelukt om de essentie van ons werk duidelijk te maken. Op de een of andere manier schoten woorden altijd tekort. Daardoor liepen wij klanten mis. Marlies wist die essentie te vangen in beelden. Die daadwerkelijk meer zeggen dan 1000 woorden. Het aantal websitebezoekers dat klant bij ons wordt is sindsdien met 15 procent gestegen”

Pieter van Dijk
XYZ Company
www.xyzcompany.nl

***********************

Ik ben heel benieuwd of jij al testimonials inzet en wat jouw ervaringen daar mee zijn. Deel je ervaring hieronder met ons!

 

Linda Spaanbroek is internetmarketing-coach en bekroond onderneemster van het jaar. Zij deelt haar kennis over de gouden combinatie tussen marketing en mindset waarmee de weg naar succes voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass "Het grootste misverstand over ondernemen waardoor je veel te weinig geld verdient".

10 september 2015

Minder stress in je werk: automatiseer de verkoop van je informatieproducten

Informatieproducten kunnen een geweldige inkomstenbron OF energieverslindende tijdsverspillers zijn die niks opleveren. Goed aangepakt is het een geweldige manier om je expertise te verpakken waardoor je 1x werk verricht en…

27 augustus 2015

Zo wordt jouw acquisitie geloofwaardig

Ook jij komt ze ongetwijfeld tegen, de diensten of producten die volstrekt ongeloofwaardige beloftes doen. Een buikspierapparaat waar je maar 3 keer per week 5 minuten op hoeft te zitten…


Er zijn nog geen reacties op “Het hoe, wat en waarom van een krachtige testimonial”


Ontvang wekelijks een MarketingTip van bekroond onderneemster Linda Spaanbroek

Met Gratis Masterclass op MP3 als bonus!

x