Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

Manipulerende Marketing is onnodig om een goede omzet te draaien

Veel solo-ondernemers vinden marketing eigenlijk een onethisch gebeuren. In hun ogen heeft marketing te maken met het bedotten van klanten en het aansmeren van goederen en diensten aan mensen die het eigenlijk niet nodig hebben.

Daardoor missen met name dienstverleners nogal eens de klanten die ze mét marketing wel zouden kunnen bereiken. Zonde, want dit betekent ook een gemiste kans voor de mensen die jou goed kunnen gebruiken om met jouw hulp hun probleem op te lossen.

Toch snap ik de weerstand tegen marketing wel… veel marketinguru’s lijken je ervan te willen overtuigen dat je potentiële klanten moet beïnvloeden om te doen wat jij wilt. En dat riekt al snel naar manipulatie. Manipulatie die niet past bij wie je bent of wilt zijn.

Vanuit een bepaalde invalshoek gaat marketing over het zoveel mogelijk inspelen op de angsten van je klanten. Slimme reclamemakers weten een existentiële angst voor eenzaamheid te koppelen aan consumentengoederen door een psychologisch linkje aan te brengen tussen die twee: mannendeo’s waarmee je vrouwen aantrekt, bananen van de Jumbo die inspelen op de behoefte deel uit te maken van een fijn gezin, maandverband waarmee je aantrekkelijk sportief blijft… als je er op gaat letten, is de lijst manipulatieve reclame-uitingen eindeloos.

Toch zie ik ook een andere invalshoek: die waarmee je marketing inzet om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep weet dat je bestaat en snapt wat jij voor hen kunt doen. Want, eerlijk is eerlijk, mensen moeten je wel weten te vinden om überhaupt met je in zee te kunnen gaan.

Ik noem dat VliegwielMarketing: de juiste systematische en elkaar versterkende stappen zetten waarmee je een vliegwiel op gang brengt waarmee het aantrekken van klanten steeds moeitelozer gaat. Eerlijk, oprecht en zonder manipulatie. Het is een vorm van marketing die in alle sectoren blijkt te werken. Ik bouwde er niet alleen InfoMarketeers mee op maar ook een bedrijf in de onderwijssector. En recent, met Shift Academy, ook op het gebied van persoonlijk ontwikkeling/’zelfhulp’/bijna-spirituele hoek. Mijn klanten bewijzen daarnaast dat authentieke, eerlijke en oprechte marketing – zonder manipulatie – ook werkt in branches zoals hulpverlening, techniek, organisatie-advies, de bouw en zorg- & welzijn.

Marketing inzetten vanuit die invalshoek – eerlijk, oprecht en zonder manipulatie – heeft een vijf grote voordelen:

  1. Systematisch marketing bedrijven zorgt voor meer resultaat.Zo af en toe eens her en der een losse marketingflodder afschieten, leidt zelden tot de gestadige stroom klanten die je nastreeft. Mensen hebben tijd nodig om je te leren kennen. En dat lukt alleen als je op regelmatige basis iets van je laat horen. Systematisch, doordacht en planmatig. Met technieken die waarde toevoegen aan het leven van je potentiële klanten. Zodat jouw acquisitieactiviteiten opleveren wat je ervan hoopt.
  2. Systematisch marketing bedrijven maakt het leven makkelijker.Als je hebt nagedacht over de marketing van je bedrijf, weet wat je ermee wilt bereiken en de juiste technieken inzet, kun je met veel minder moeite meer klanten trekken. Doordat je een systeem hebt waar een gefundeerde, oprechte en authentieke denkwijze achter zit, kun je een deel van je marketing op de automatische piloot doen.
  3. Een marketingperspectief levert meerwaarde voor je klanten.Denken vanuit marketingperspectief zorgt ervoor dat je jouw focus legt op de voordelen voor je klant. Je verdoet geen tijd met wat JIJ leuk vindt, maar bent volledig geconcentreerd op wat jouw klanten nodig hebben. Je verplaatst je in hun schoenen en weet van daaruit wat je klanten nodig hebben.
  1. Vliegwiel-Marketing (de vorm van marketing die ik beschrijf in mijn boek “Ondernemershout bestaat niet”) biedt je een denkkader om je dienstverlening op een waardevolle manier vorm te geven.Niet alleen voor je klant, maar ook voor jou. Met een marketing-pet op zie je kansen om je dienstverlening te verpakken op een manier die afwijkt van je concurrenten, aantrekkelijk is voor je klanten en inspirerend is voor jou om te leveren.
  1. Marketing-denken maakt van je website een klantmagneet.Het bevordert je klantgerichtheid en maakt dat jij jouw aanbod naadloos aansluit op wat je doelgroep zoekt. Uit jouw website blijkt dat jij je klanten écht begrijpt. Waardoor zij weer begrijpen dat jij degene bent die hen kan helpen.

Kortom: planmatig en systematisch VliegwielMarketing bedrijven is waardevol voor elke zelfstandig ondernemer. Ongeacht de sector of branche waarin je werkzaam bent. Het zorgt ervoor dat je bedrijf aantrekkelijke en waardevolle diensten levert waar klanten graag voor betalen. Eerlijk, oprecht en authentiek.

PS: Hier koop je ‘Ondernemershout bestaat niet’ waarin je de exacte stappen leert waarmee iedere zelfstandige dienstverlening meer omzet draait.

Linda Spaanbroek is internetmarketing-coach en bekroond onderneemster van het jaar. Zij deelt haar kennis over de gouden combinatie tussen marketing en mindset waarmee de weg naar succes voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass "Het grootste misverstand over ondernemen waardoor je veel te weinig geld verdient".

The Big Five Reportage

Wat een gave reportage heeft Ted Daamen gemaakt! [embed]https://vimeo.com/224229851[/embed]

05 mei 2017

3 tips om je workshop te vullen

Veel zelfstandige dienstverleners zouden graag een workshop of training organiseren maar durven dat niet. Er kan immers van alles mis gaan. De deelnemers vinden het programma niks. Je hebt niet…


Er zijn nog geen reacties op “Manipulerende Marketing is onnodig om een goede omzet te draaien”


Ontvang wekelijks Shift Magazine met inspirerende inzichten voor moeiteloos leven & ondernemen

Met Gratis eBoek als bonus!

x