Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

Professioneel ondernemen: Checklist business-basics zodat je klanten aantrekt en financiële problemen voorkomt

Toen je startte met je bedrijf durfde je misschien niet zoveel risico te nemen omdat je nog niet wist of en hoe het ging lopen. Dus hield je de hand op de knip en probeerde je dat wat je nodig had, met zo min mogelijk kosten te regelen.

Bovendien had je bij de start zoveel te doen dat je niet alles rond kon krijgen voor je daadwerkelijk begon. Een website, visitekaartjes, inschrijven bij de Kamer van Koophandel, aanmelden bij belastingdienst, je dienstverlening bepalen, je uurtarief bepalen, eventueel een pand zoeken… logisch dat je hier en daar wat zaken hebt laten liggen om te kunnen beginnen.

Ik ben er helemaal voor om van start te gaan, ook als nog niet alles perfect geregeld is.
Goed is goed genoeg en beter in actie komen zodat je bij kunt sturen dan maanden wachten tot alles perfect is en dus maanden omzet missen.

Maar… het risico bestaat dat je nu (maanden of jaren later) daardoor een aantal van de business-basics nog steeds mist. Gewoon doordat je in de waan van de dag stevig aan de slag bent met het krijgen van klanten, werken met je klanten en het maken van plannen voor de toekomst.

En het missen van die business-basics gaat je, als je vergeet om die alsnog te implementeren, op den duur geld kosten. Doordat je onprofessioneel over komt of doordat potentiële klanten minder vertrouwen in je stellen. Bovendien kan het missen van die basale ondernemerselementen ertoe leiden dat je in financiële problemen komt of dat je niet voldoende klanten krijgt.

Daarom deze week een korte checklist met een aantal van de meest voorkomende ‘vergeten’ business-basics. Zodat je voor de zekerheid kunt controleren of je de meest basale bedrijfsaspecten inmiddels geregeld hebt. Klein & groot, in willekeurige volgorde:

  1. Zijn je visitekaartjes professioneel gedrukt? Gratis kaartjes van Vistaprint met op achterzijde de melding dat ze gratis zijn, komen niet professioneel over. Ditzelfde geldt voor zelfgedrukte visitekaartjes op papier waarvan je de kartelranden ziet.
  2. Heb je een zakelijke bankrekening? Voorkom ten alle tijden dat je klanten betalen aan een en/of rekening die overduidelijk van jou en je partner samen is en dus overduidelijk geen zakelijke rekening.  Zorg ervoor dat je privérekening los staat van je bedrijf. Zo betalen klanten aan een professioneel bedrijf en kun jij je bedrijfsuitgaven gemakkelijk scheiden van je privé-uitgaven. (Dat scheelt een hoop gezoek en geregel bij je belastingaangifte)
  3. Beschik je over een apart, vast zakelijk telefoonnummer? Het scheiden van je privé- en je zakelijke telefoon is belangrijk om een aantal redenen:
    • Je wilt niet dat je klanten een van je kinderen aan de telefoon krijgt.
    • Je wilt tijdens een ontspannen weekend niet plotseling een klant aan de telefoon krijgen, maar je wilt wel bereikbaar blijven voor je vrienden en familie.
    • Is bereikbaarheid een probleem zodra je met een vast zakelijk nummer gaat werken? Schakel je vaste zakelijke telefoon door naar je mobiel of huur een telefoondienst (bijv. Elitel, waar wij al jaren mee werken) in die voor een paar tientjes per maand de telefoon voor je opneemt.
  4. Heb je een (aantal) zakelijke spaarrekening(en) om belasting te reserveren? Helaas is het aantal ondernemers dat in de problemen komt zodra ze BTW moet afdragen of inkomstenbelasting moet betalen, erg groot. Zorg er daarom voor dat je van al het geld dat binnenkomt, een deel reserveert voor BTW en inkomstenbelasting. Zet dat geld direct weg op een spaarrekening die aan je zakelijke bankrekening is gekoppeld, zodat je niet ‘per ongeluk’ meer geld uitgeeft dan je in werkelijkheid hebt.
  5. Is de URL naar je website ‘jouw’ domeinnaam? Dus bijvoorbeeld niet www.infomarketeers.wordpress.com maar www.infomarketeers.nl.
  6. Heb je een professioneel e-mailadres? Een e-mailadres via Hotmail, Gmail, of Telfort oogt niet professioneel. Zorg voor een e-mailadres zoals info@jouwwebsite.nl.
  7. Heb je een vast systeem om contacten te kunnen opvolgen? Het opvolgen van nieuwe contacten is heel erg belangrijk om nieuwe opdrachten te krijgen. En het contact houden met huidige klanten of klanten uit het verleden is minstens zo belangrijk. Zij zijn immers degenen die weten hoeveel waarde jij biedt, waardoor zij makkelijker opnieuw bij je zullen kopen dan een nieuwe klant dat zal doen. Zoals je weet, is mijn favoriete methode hiervoor het werken met een eZine. Maar ook een (eenvoudig) CRM-systeem of elk ander zelfbedacht systeem om nieuwe contacten te kunnen leggen, is goed.
  8. Is je website klantmagnetisch & bevat deze precies de goede inhoud om klanten te trekken? Als je wat langer bezig bent met je bedrijf, is het zaak je website nog eens helemaal na te lopen. Controleer hierbij of je voldoende bezoekers op je website krijgt, of je website daadwerkelijk klanten voor je aantrekt of alleen een verstofte online brochure is, of je website alle informatie bevat die potentiële klanten nodig hebben om te beslissen dat jij DE dienstverlener voor hen bent, enzovoort.

Kortom: Zodra je bedrijf wat langer bestaat, is het belangrijk om te checken of je alle business-basics op zijn plaats hebt staan. Het zal je helpen om met groeiende professionaliteit meer klanten aan te trekken met minder moeite.

Linda Spaanbroek is internetmarketing-coach en bekroond onderneemster van het jaar. Zij deelt haar kennis over de gouden combinatie tussen marketing en mindset waarmee de weg naar succes voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass "Het grootste misverstand over ondernemen waardoor je veel te weinig geld verdient".

27 augustus 2015

Zo wordt jouw acquisitie geloofwaardig

Ook jij komt ze ongetwijfeld tegen, de diensten of producten die volstrekt ongeloofwaardige beloftes doen. Een buikspierapparaat waar je maar 3 keer per week 5 minuten op hoeft te zitten…

13 augustus 2015

Klanten werven op feestjes (zonder irritant te zijn)

Je hebt een geweldig product of een fantastische dienst en dat wil je de wereld laten weten! Je wilt immers dat mensen geïnteresseerd raken in wat jij te bieden hebt…


4 reacties op “Professioneel ondernemen: Checklist business-basics zodat je klanten aantrekt en financiële problemen voorkomt”

Ann 20 augustus 2015 om 10:56:42 / Beantwoorden

goede tips, sommige kunnen voor mij inderdaad iets beter. Lijkt me gewoon heerlijk als iemand dit allemaal voor mij eenmaal per maand naloopt……ik vind het veel worden om alles alleen te doen, dus mijn nieuwe voornemen, ik ga op zoek naar andere kanjers.

    Linda 25 augustus 2015 om 10:41:02 / Beantwoorden

    Hai Ann, fijn dat je de tips waardeert. Als je een goede kanjer zoekt die jou werk uit handen kan nemen, raad ik je van harte Kim Suurmeijer aan: http://www.i-pa.nl/referral/. Heel veel succes!

Angela 20 augustus 2015 om 07:33:14 / Beantwoorden

Hoi Linda,
Ik ben heel blij na het lezen van je artikel te kunnen constateren dat ik de meeste zaken geregeld heb. En, nu komt het… Nr. 7 en 8 zijn nog niet geregeld!!
Maar goed, volgende week gaat mijn nieuwe website live en met hulp van jouw Ezine Toolkit gaat ook volgende week de eerste ‘SLIMtips’ de lucht in. Veel beweging dus en ik heb heel veel zin in je vervolgtraining.
Groeten,
Angela

    Linda 25 augustus 2015 om 10:42:14 / Beantwoorden

    Fantastisch te horen Angela, tot snel!


Ontvang wekelijks een MarketingTip waarmee je makkelijker geld verdient en moeitelozer onderneemt

Met Gratis Masterclass op MP3 als bonus!

x