Over Linda Spaanbroek | Contact
Bel met een InfoMarketeers-coach: 035-5885149

Zo maak je een elevatorpitch

Met je mond vol tanden staan als iemand je vraagt wat je doet; het kan je gebeuren als nieuwe ondernemer of als oude rot in het vak. Zelfs als je ervan houdt om nieuwe mensen te ontmoeten is het heel goed mogelijk dat je hiermee worstelt.

Misschien nog wel erger is de situatie dat je zegt wat je doet en je krijgt een volkomen blanco blik. “Ik ben interimmanager/coach/consultant/therapeut/adviseur” geeft in veel gevallen niet de enthousiaste of belangstellende reactie waar je op zit te wachten.

Een elevatorpitch opstellen kan je helpen om dit probleem volledig uit de wereld te helpen. Voor degenen die niet weten wat een elevatorpitch is: het is een kort verhaaltje over wie je bent en wat je doet.

Voordat we gaan kijken naar de beste manier om een elevatorpitch te maken eerst even dit: je hoeft niet moeilijker of geforceerder over de elevatorpitch te doen dan strikt noodzakelijk. Het is voor je gevoel misschien nodig dat je in twee zinnen exact moet vertellen wat je doet. Dat is gelukkig niet zo. De elevatorpitch is alleen bedoeld om mensen te intrigeren.

Je gaat daarom gewoon op zoek naar een korte zin die zo duidelijk is, zoveel prijs geeft en zoveel nieuwsgierigheid opwekt dat je gesprekspartner doorvraagt over je bedrijf. Op die manier ontstaat er een gesprek waarin jij kunt aftasten of er iets is dat je eventueel voor degene in kwestie kunt betekenen met je dienstverlening.

Het is hierbij belangrijk om je te realiseren dat de elevatorpitch die je bedenkt, niet uit marmer gehouwen is. Een elevatorpitch komt tot stand door uitproberen en bijschaven, steeds opnieuw. Misschien verandert hij door de tijd heen nog wel helemaal.

Nog een essentieel punt is dat je pitch alleen maar goed kan worden als je hem vaak aan mensen vertelt en je je door hun reacties laat inspireren om je verhaal wat aan te passen. Merk je dat jouw elevatorpitch nog niet helemaal de reactie oproept die je zou willen, dan pas je hem gewoon een klein beetje aan en probeer je hem opnieuw uit.

Een goede elevatorpitch bevat drie aspecten: het exacte probleem dat je oplost, je doelgroep en je resultaten… en dat alles zoveel mogelijk in de woorden van je potentiële klanten. Jouw woorden zijn wellicht geweldig, maar het zijn niet altijd de woorden die resoneren met de mensen waar het hier om gaat. Praat dus altijd in de woorden die jouw doelgroep gebruikt als ze praten over hun problemen en over hoe ze zouden willen dat hun leven of werk eruit zag.

Deze aspecten kun je op een vrij eenvoudige wijze verwerken in een basis elevatorpitch. Later heb je alle tijd om je pitch mooier te maken en te verbeteren, maar hij vormt in ieder geval de basis voor het uitproberen en het testen of hij duidelijk maakt wat je wilt dat hij duidelijk maakt.

Deze meest basale elevatorpitch ziet er zo uit: “ik werk met [doelgroep] die worstelen met [probleem], om ervoor te zorgen dat [resultaat]”. Natuurlijk ben je vrij om deze basis in je eigen of in meer passende woorden om te zetten, maar dit is wel het uitgangspunt. Een voorbeeld hiervan is: “ik werk met leidinggevenden die worstelen met een groot verloop in hun team, om ervoor te zorgen dat medewerkers langer in dienst blijven.” Eenvoudig, kort, krachtig. Maar wel precies datgene wat deze doelgroep zal triggeren om met jou aan de slag te willen.

Kortom: een elevatorpitch is de ideale oplossing voor je als je vaak met je mond vol tanden staat als mensen vragen wat je doet. Door de basis elevatorpitch uit dit artikel in te vullen met de aspecten die gelden voor jouw dienstverlening heb je een goed beginpunt van waaruit je kunt gaan testen en bijschaven tot je de perfecte pitch hebt!

En dan hoor ik nu graag van jou! Wat is jouw elevatorpitch? Laat hem hieronder achter ter inspiratie van anderen die nog worstelen met hun elevatorpitch én als reclame voor jou!

Linda Spaanbroek is internetmarketing-coach en bekroond onderneemster van het jaar. Zij deelt haar kennis over de gouden combinatie tussen marketing en mindset waarmee de weg naar succes voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass "Het grootste misverstand over ondernemen waardoor je veel te weinig geld verdient".

22 april 2017

Consumentengedrag: 10 motivatiefactoren die koopgedrag beïnvloeden

Heb jij ook het gevoel dat er veel meer in je bedrijf zit dan er uit komt? Je hebt een geweldige dienst waar mensen écht mee geholpen zouden zijn. Maar…

09 maart 2017

3 manieren om te zorgen dat klanten je vertrouwen

Ook jij komt ze ongetwijfeld tegen, de diensten of producten die volstrekt ongeloofwaardige beloftes doen. Een buikspierapparaat waar je maar 3 keer per week 5 minuten op hoeft te zitten…


22 reacties op “Zo maak je een elevatorpitch”

Leer mij dat ook! 20 juni 2014 om 12:03:58 / Beantwoorden

Heel fijn om te lezen, het is nog best lastig, maar als ik je vb.er bij houdt:

Ik werk met basisschool kinderen die worstelen op school met leren en of hun gedrag. ‘Leer mij dat ook!’wil er voor zorgen dat ze weer leerplezier krijgen en mooie resultaten behalen.

Kan je mij laten weten of dit wat is, of dat je nog tips hebt voor verbetering?

Gr.Jorien

Ps. leuk hoor deze gratis tips, bedankt!

    Linda 15 juli 2014 om 02:42:18 / Beantwoorden

    Hi Jorien,

    Fijn dat je geniet van de tips! Je bent met je elevatorpitch zo te zien heel erg in de goede richting. Om zeker te zijn dat hij écht aansluit bij je doelgroep, is het belangrijk om precies te weten welke woorden jouw doelgroep zelf gebruikt. Als jij diezelfde woorden kunt gebruiken, sluit je optimaal aan bij wat je doelgroep nodig heeft en krijg je sneller klanten. In de MasterClass “Het vinden van je hongerige markt” leer je een methode waarmee je precies de juiste woorden weet te vinden. Mocht je interesse hebben om hier de volgende stap om hier de volgende stap in te zetten, dan vind je die MasterClass hier: http://www.infomarketeers.nl/het-vinden-van-je-hongerige-markt/

    Succes en geniet!

Link Building 11 september 2014 om 05:11:44 / Beantwoorden

Ik ben voor mijn nieuwe onderneming bezig om klanten binnen te halen. Ik had het principe van de elevator pitch al een keer gehoord tijdens een training maar was het stomweg vergeten. Dankzij dit artikel is ie weer helemaal helder!

Om nog een voorbeeld toe te voegen zal ik mijn ruwe schets hier ook plaatsen, misschien heb je nog wat tips , Linda 😉 :

“Wij van Linkbuilding Expert helpen websites van bedrijven die niet genoeg bezoekers krijgen. Na het inschakelen van onze expertise is er binnen één maand al een stijging in de bezoekersaantallen zichtbaar. Zo is er meteen een ROI.”

    Linda 15 september 2014 om 01:25:47 / Beantwoorden

    Fijn dat het artikel je geholpen heeft!
    Paar tips: help je de websites of de bedrijven. Omschrijf duidelijk je doelgroep.
    En wees voorzichtig met vakjargon. Wat is een ROI? Is dat voor iedereen duidelijk?

    Succes!
    Groet, Linda

Spaland Hypotheken 09 april 2015 om 09:59:53 / Beantwoorden

Mooie tip!
Zoiets zou mijn elevator pitch momenteel zijn, maar ongetwijfeld nog voor verbetering vatbaar:

“Ik sta als onafhankelijk hypotheekadviseur op de bres voor mensen die een eigen huis hebben of willen kopen. Vaak worden banken en geldverstrekkers ervaren als instellingen die je een paraplu geven als de zon schijnt en deze weer op eisen wanneer het gaat regenen… Niet helemaal onterecht; Ik help klanten aan een goede en veilige hypotheek die nu én over 20 jaar goed betaalbaar blijft!”

Schiet er maar op alsjeblieft!
Ik zie je maandag in Soest en spreek je a.s. woensdag voor een doorbraaksessie! Zin in!
Grtz, Jolanda Klaassen

    Linda 09 april 2015 om 04:20:34 / Beantwoorden

    Hoi Jolanda, ik vind ‘m zelf iets te lang. Heb je ‘m al uitgetest op toehoorders?
    Tot maandag!

Els Leijs 09 april 2015 om 10:15:52 / Beantwoorden

Een binnenkomer die het altijd goed doet is: “Ik ben prive-detective”. Als ik op zoek ben naar een inhoudelijk contact sla ik die vaak over en zeg meteen: “Ik ben familiezoeker, voornamelijk zoek ik vaders voor mensen die hun vader niet kennen”.
Vroeger ging ik altijd alles en iedereen opnoemen wat ik kon zoeken en vinden, oude vrienden, geemigreerde tantes, halfzussen en -broers. Maar die conclusie trekken mensen zelf wel, als ik een vader kan vinden, dan ook hun broer als ze die kwijt zijn. Dus heb sinds een aantal jaren deze verkorte elevator pitch.

    Linda 09 april 2015 om 04:21:28 / Beantwoorden

    Wat het bij mij doet Els, is dat het me meteen nieuwsgierig maakt. Waarna je me dus in het gesprek kunt toelichten waar jij zo goed in bent 🙂

Matthea Bussemaker 09 april 2015 om 10:39:07 / Beantwoorden

dankjewel Linda voor de tips. Mijn pitch verandert iedere dag. Fijn om even te oefenen:

1 Ik help ondernemers met het maken van een filmpje voor hun website. Zodat klanten kunnen horen en zien (voelen en proeven) wie de persoon is die bij de website hoort.
2 Ik help startend zzpers met hetzelfde als waar ik mee worstel. De juiste woorden en beste beelden vinden. Je eigen verhaal vertellen, zodat jouw klanten vinden wat ze zoeken.

    Linda 09 april 2015 om 04:22:22 / Beantwoorden

    Grappig dat je er 2 hebt; welke werkt tot dusver het beste in gezelschap?

iKirsten Bodywork #feelgoodmoving 09 april 2015 om 10:41:10 / Beantwoorden

Verhelderend stuk, dank!
Ik doe dan ook meteen een poging:

“iKirsten Bodywork helpt mensen die van bewegen houden of juist in beweging willen komen om zich lekkerder in hun vel te voelen, zelfverzekerder te worden, meer te ontspannen en positiever in het leven te staan.
Feelgoodmoving brengt body en mind in beweging waardoor meer lichaamsbesef en een bewustere manier van leven ontstaat.”

Hmmm, misschien nog wat te statig voor zo’n dynamisch product 🙂

    Linda 09 april 2015 om 04:23:25 / Beantwoorden

    Dank je Kirsten! Hij is lang en ik vind ’n niet zo statisch. Ook hier weer geldt; ‘loslaten’ op publiek en kijken hoe ze kijken. En om feedback vragen. Succes!

ingrid coevert 09 april 2015 om 11:04:31 / Beantwoorden

Vind de pitch nog een lastg ding waar ik eerder ook mee bezig ben geweest.

Ik werk met honden die vachtverzorging nodig hebben of ernstig verharen om ervoor te zorgen dat ze er weer prachtig bijlopen én op een rustige en liefdevolle manier de tijd krijgen zo relaxed mogelijk de trimbehandeling door te komen.

Graag hoor ik het!

linkbuilding: jouw pitch zou voor mij niet duidelijk zijn. Als ik praat met mensen zeg ik veel dingen in de ik of wij vorm maar niet perse mijn bedrijfsnaam noemend. Voor op de website kan dat natuurlijk wel!

    Linda 09 april 2015 om 04:24:20 / Beantwoorden

    Dank voor je feedback Ingrid. Ik heb meteen glashelder wat je doet, voor wie je het doet én hoe het afloopt, dus ik zeg goed!

Coos Koster 09 april 2015 om 11:14:18 / Beantwoorden

Ik heb 2 doelgroepen en 2 diensten:
Ik werk met inkopers/projectleiders bij overheden die vinden dat hun leveranciers (te) veel beloven en (te) weinig waarmaken, om die beter te laten selecteren binnen de (Europese) wet- en regelgeving, zodat projecten binnen budget en tijd blijven en met de gewenste kwaliteiten worden opgeleverd.

Daarnaast werk ik met marktpartijen die leveren aan overheden en die worstelen met aanbestedingen, om hun inschrijving beter te laten ‘scoren’ en om hun contract meer rendement te laten opleveren.

    Linda 09 april 2015 om 04:25:21 / Beantwoorden

    Hoi Coos, het kan zijn dat het aan mij ligt; ik zit niet zo meer in die branche. De 2e klinkt vrij concreet en de 1e zou ik ook (zie ook mijn andere reacties) vertellen aan mensen die je tegenkomt en om feedback vragen. Succes!

Conny 09 april 2015 om 02:34:23 / Beantwoorden

Hoi Linda,

Ik lees je nieuwsbrieven altijd graag.
Ook ik vind het nog steeds moeilijk een goede elevator pitch te maken, maar ik heb nogmaals een poging gewaagd met jouw tips bij de hand. Wat vind je ervan?

Ik geef advies aan vrouwen, die het moeilijk vinden hun kleding of outfit te kiezen, zodat ze stijlvol de deur uit kunnen gaan.

Stijlvolle groeten,
Conny

    Linda 09 april 2015 om 04:27:08 / Beantwoorden

    Dank je Conny. Voelen vrouwen zich hierdoor aangesproken? Of is het ‘moeilijk’ vinden nog niet het juiste woord? Zijn jouw klanten geen vrouwen die elke dag gefrustreerd en geïrriteerd voor hun kledingkast staan? Test ‘m uit 🙂 – succes!

Petra Koelewijn 09 april 2015 om 07:54:00 / Beantwoorden

Wat super dit Linda! En wat leuk om al die andere pitches te lezen. Hier komt mijn poging 🙂

Ik begeleid mensen die meer plezier en zelfvertrouwen in hun leven willen ervaren, maar die nog worstelen met belemmeringen die ze graag willen oplossen.

(Coos Coster: Ik ben zelf jaren lang inkoper geweest, in jouw 1e pitch zou ik een stuk scrappen en zeggen: ‘…om de beste leveranciers te selecteren die….” )

Janine 10 april 2015 om 10:57:04 / Beantwoorden

Elevator pitch, altijd een moeilijke …Ik heb 2 bedrijfjes; één bedrijf richt zich op gewichtsbeheersing en de andere is een massagepraktijk.

Ik help mensen om weer beter in hun vel te komen met gezonde voeding, massage en beweging. Maar hoe zit jij in jouw vel?

Ik vind het altijd leuk om er een vraag in te stellen …

Laila 10 april 2017 om 10:07:11 / Beantwoorden

Ik werk met bedrijven die worstelen met het klantcontact, om er voor te zorgen dat ze weten waar de klant behoefte aan heeft en om de klant aandacht te geven.

Dit is mijn eerste poging om een elevator pitch te maken. Maar het klopt ik kom altijd met een omslachtig verhaal. Maar of dit nou duidelijk genoeg is?

    Linda 13 april 2017 om 09:43:20 / Beantwoorden

    Hoi Laila, dank voor het delen van je pitch. Hij is mij echter inderdaad niet duidelijk :-). Bedrijven worstelen in mijn ogen niet met het klantcontact maar liggen wakker van het feit hoe ze meer verkopen krijgen. En hoe ze tevreden klanten krijgen en behouden. Kun je daar iets mee?


Ontvang wekelijks Shift Magazine met inspirerende inzichten voor moeiteloos leven & ondernemen

Met Gratis eBoek als bonus!

x